Výzkum se zaměřil na války mravenců v Austrálii, kde se v rozsáhlých bojích utkává původní druh mravenců proti novému invazivnímu druhu. Díky jednoduchému biologickému fungování mravenců bylo možné simulovat tyto války v počítačové strategii Age of Empires II.
O studii informoval český zpravodajský web ČT 24, který přiblížil aktuální situaci v Austrálii: „V Austrálii zuří válka mezi původními domácími mravenci Iridomyrmex purpureus, zvanými duhoví, a invazivním druhem Linepithema humile neboli mravenci argentinskými.“
Přesně na tuhle válku se zaměřil výzkum zveřejněný na webu pnas.org, který publikovali autoři Samuel J. Lymbery, Bruce L. Webber a Raphael K. Didham. Ti využili znalosti tradičních mravenčích válek, které zkombinovali se simulacemi ve známé strategické hře Age of Empires II.
Nakonec došli k výsledku, že méně početný, ale fyzicky zdatnější domorodý hmyz může snadno porážet invazivní druhy v situacích, kdy se bojuje v komplikovaném terénu, kde může lépe využít soubojů jeden na jednoho. „Abychom ilustrovali potenciální vliv složitosti prostředí na skupinový boj v idealizovaném prostředí, uspořádali jsme nejprve simulované bitvy pomocí strategické videohry v reálném čase Age of Empires II. V sérii deseti soubojů jeden na jednoho mezi elitními teutonskými rytíři (rytíři; pěší jednotka s nejvyšší individuální bojovou silou) a dvouručními šermíři (šermíři; pěší jednotka střední úrovně s nižší individuální bojovou silou), všechny bitvy vyhráli rytíři,“ uvádí autoři studie.
Jako v bitvě u Thermopyl
Vědci na základě sledování reálných mravenčích bojů a simulací zjistili, že domorodí mravenci jsou výrazně silnější, pokud bitva probíhá ve složitém terénu, náchylnějšími k obklíčení a přečíslení se stávají v případech, kdy se bitva odehrává na jednoduchém, rovném bojišti bez komplikovaného terénu. Invazivní mravenci totiž těží ze svého hojného počtu, domorodí mravenci jsou naopak fyzicky zdatnější. Skvělým přirovnáním je právě bitva u Thermopyl, kde v soutěsce odolalo tři sta dobře trénovaných a kvalitně vyzbrojených Sparťanů tisícům ledabyle cvičeným a nedostatečně vybaveným perským vojákům.
Byť se zdá, že jde o elementární logiku, autoři vědeckých studií mají povinnost svoje závěry vždy dostatečně obhájit a dokázat. Hra Age of Empires II se proto naskytla jako jedna z dokonalých možností, vojáci ve hře totiž poslouchají primitivní příkazy, které se podobají tomu, jak biologicky funguje jednoduchý hmyz jako mravenci.